Är det bra så?

Jag måste få gnälla lite nu. Reflekterade över nedanstående grej i helgen när jag föll för frestelsen och stack till McDonald’s med sonen. Vi bestämde oss för att ta med maten hem och rullade därför fram till lucka nummer ett.

För att vara tydlig, men en önskan om att förekomma det som tyvärr komma skulle och helt få undvika det, valde jag att börja med att berätta att jag totalt skulle beställa tre mål. Därefter gjorde jag den första beställningen. Tjejen i kassans röst skar därefter igenom mitt hjärta:

– Var det bra så?

Jag har precis sagt till henne att jag skulle köpa tre mål. Om jag har beställt ett av de tre är jag väl knappast klar. Dessutom undrar jag varför de ställer en så negativ fråga? Vore ju vettigare om de istället frågade ”Ska du ha något mer?” eftersom denna fras, som egentligen betyder samma sak, nog leder till merförsäljning.

Men tillbaka till beställningen. Med orden ”Var det bra så?” ekandes i huvudet förklarade jag långsamt för tjejen att jag inte var nöjd ännu eftersom jag skulle ha tre mål. Jag lade därefter min andra beställning och skulle bara hämta andan inför den tredje då jag fick till svars…gissa!

– Var det bra så?

Då undrade jag helt ärligt om tjejen i kassan var utvecklingsstörd eller led av någon bokstavssjukdom. Inget fel med det alltså, men det hade i alla fall förklarat varför hon svarade som hon gjorde. När jag till slut fick lagt min sista beställning körde jag fram till kassan och såg att det troligen inte var något fel med tjejen alls, förutom att hon kanske var stressad eller inte trivdes med sitt job. Jag vet inte. Hon verkade i vilket fall som helst fullt normal, men något måste ju ligga till grund för att man inte lyssnar på kunden i luren. Vad kan det vara??

Och det intressanta är att jag som jag antytt sett en trend i det här. Det är absolut inte första gången jag råkar ut för det här. Snarare är det så att det aldrig slår fel. Och jag vill noga betona att det inte bara handlar om McDonald’s. Samma behandling på övriga hamburgarhak.

Jag misstänker att Christina Richter, som äger flertalet McD-restauranger här i NV Skåne, och som brukar kommentera mina inlägg om McD, kommer att höra av sig nu och förklara det hela, vilket jag välkomnar. Förklara isf gärna här på bloggen i en kommentar så att fler kan läsa, för det måste vara fler än jag som reagerar på detta bettende hos de kassaansvariga.

Var det bra så?

Är det bra så?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, Helsingborg, Mat, Språk, Twitter and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>