Fly me to the moon

Att höra om att en pilot somnat vid ratten på en SAS-kärra är ju illa nog, speciellt om man kanske är lite flygskraj, vilket jag förvisso inte är, men det är ju inte helt ovanligt menar jag.

Men att sedan läsa om en fackrepresentant som berättar att det inte bara händer varje vecka, utan varje dag, till råga på allt, gör ju inte saken bättre!

Den nya tidens slavarbeten börjar poppa upp lite varstans. Vi har tidigare hört om sjukvårdspersonal, både systrat och läkare, busschaufförer, vägarbetare m.fl. som jobbar sjukligt långa pass, och till vilken nytta? Är det verkligen de här yrkesgrupperna som vi vill ha trötta och nerkörda? Hade det inte varit vettigare att gå ner i arbetstid där och skapa en säkrare situation för både dem som arbetar och för dem som dessa personer ansvarar för?

Ska man i fortsättningen behöva kontrollera pilotens arbetsschema innan man vågar sätta sig på ett plan. Vad har man för övrigt för rätt att få tillbaka pengarna för sin biljett om det visar sig att piloten varit vaken i 36 timmar redan och inte är flyglämpad? Jag vill definitivt inte sätta mig i en kärra med en sömndrucken pilot bakom spakarna. Det kan ju gå precis hur som helst!

Eller…är det medierna som återigen överdriver situationen? Att en pilot somnar kanske inte egentligen spelar någon roll eftersom autopiloten flyger plåtcontainern, och om något händer ger ifrån sig allehanda larm som piloten med stor sannolikhet hade vaknat av. Jag tror ju inte att piloten somnar under själva inflygningen och liknande som ju alltid sker tillsammans med en andrepilot (väl?). Det handlar kanske snarare om den där transportsträckan i luften då ingenting händer på 6 timmar.

Personligen hade jag överlag föredragit en obemannad cockpit, eftersom det har visat sig att alla större olyckor de senaste 10 åren orsakats av ”den mänskliga faktorn”. Vad mig anbelangar hade man alltså gärna fått ta bort den faktorn ur ekvationen helt!

Fly me to the moon
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, Hälsa, Teknik, Trafik and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

8 svar till Fly me to the moon

  1. Tomas skriver:

    Tyvärr så har du missförstått det mesta du skriver om när det gäller flyg. Det är din blogg och du får förstås skriva vad du vill men det får dig att se ut som en idiot. Jag föreslår att du skriver om saker du förstår och inte anta en massa. Som sagt, det är din blogg….

    • Anders skriver:

      Ok?! Jag tyckte jag gjorde ett rätt objektiv inlägg (totalt sett) där jag tog upp ärendet från två sidor, men eftersom du tydligen vet mer än jag så är jag väldigt nyfiken på vad som är ”rätt”. Berätta för mig så att jag kan bli bättre på att bevaka flygrelaterade nyheter.

  2. Tomas skriver:

    Jag kan ingenting om grafisk formgivning och om jag skulle yttra åsikter om hur man ska sköta detta yrke på min blogg så skulle du och andra formgivare säkert undra varför, specellt eftersom jag skulle ha fel i de flesta sakfrågor. Jag vet inte vad ni har för utbildning, använder för mjukvara/hårdvara, vilka egenskaper som krävs, hur datorn påverkat ert yrke etc.

    Jag skulle förstås vara intresserad av att lära mig mer om ditt yrke och det är kul att du vill lära dig mer om mitt men det här är kanske inte rätt forum. Jag ber om ursäkt för mina onödigt hårda ord i min tidigare kommentar men som Clint en gång sa; ”Opinions are like assholes, everybody’s got one”.

    • Anders skriver:

      Och återigen har du kastat ur dig en massa anklagelser utan att komma med ett konkret svar på min fråga! Jag har aldrig sagt att jag är pilot, eller att jag kan allt om att flyga. Jag har bara haft en reaktion, ur en lekmans perspektiv, baserat på en tidningsartikel som publicerts. Om alla som bloggar bara fick uttala sig om sina egna specialområden hade det varit rätt ointressant att läsa många framgångsrika bloggar.
      Men jag ställer frågan igen; vad är det som är så tokfel i mina kommentarer? Vad är det som gör att du ansser att jag utmålat mig själv som en idiot? Vad är det för fel att reflektera över en nyhet man läser från två olika håll, just för att behålla en neutral ställning till sakfrågan??? Om du läser att busschauffärer brukar somna bakom ratten – hade du då inte känt en viss oro? Eller hade du bara förutsatt att det var en yrkeshemlighet – i ett yrke du inte själv har – och låtit det passera???
      Jag vore mycket tacksam om du kunde förklara VAD du reagerade så på, och inte bara haspla ur dig hur duktig du själv är på att inte kommentera andra yrkesgruppers eventuella nyhetsnotiser.

  3. Tomas skriver:

    Hej Anders,

    Det jag försöker säga är att om man nu ska skriva offentligt om frågor man inte kan så mycket om så blir det fel ibland. Du har rätt, visst får man skriva om dessa ämnen men om det är tekniska frågor blir det mer gissning än åsikter. Då får man nog räkna med att de som kan dessa ämnen skakar sina huvud. Jag ångrar nu att jag inte tog ett djupt andetag istället för att kommentera. Då hade jag undvikit att vara otrevlig mot dig och livet hade gått vidare. Hoppas mina förklaringar nedan hjälper.

    ”Jag tror ju inte att piloten somnar under själva inflygningen och liknande som ju alltid sker tillsammans med en andrepilot (väl?).”

    I de flesta flygplan finns det TVÅ piloter, en Kapten och en Styrman. Båda ska finnas i Flight Deck under hela flygningen utom under just toalettbesök.

    ”Det handlar kanske snarare om den där transportsträckan i luften då ingenting händer på 6 timmar.”

    Är det så att ingenting händer under transportsträckan? Under denna sträcka ska piloterna hålla kontakt med flygledningen, hålla koll på vädret, navigera, se till att alla system fungerar och om inte försöka fixa problemen, hålla koll på bränslenivån, undvika att flyga in i åskmoln och annat extremt väder, undvika att komma för nära andra plan eller berg etc.

    ”Att en pilot somnar kanske inte egentligen spelar någon roll eftersom autopiloten flyger plåtcontainern.”

    Piloterna flyger planet via autopiloten, inte det omvända. Dessutom, se ovan.

    ”Personligen hade jag överlag föredragit en obemannad cockpit, eftersom det har visat sig att alla större olyckor de senaste 10 åren orsakats av ”den mänskliga faktorn”. Vad mig anbelangar hade man alltså gärna fått ta bort den faktorn ur ekvationen helt!”

    Se ovan. Det finns idag ingen dator (autopilot) som kan sköta ovan nämnda arbetsuppgifter under transportsträckan. Det krävs en mänsklig faktor för att det ska fungera! Efter en flygolycka så är det enklare (och billigare) för flygplanstillverkare och flygbolag att skylla på piloterna istället för att erkänna egna misstag. Naturligtvis gör piloter fel ibland men att säga att alla större olyckor de senaste åren är orsakade av den mänskliga faktorn (piloterna) är att generalisera väldigt mycket och lite oförskämt! Tänk vad många olyckor den mänskliga faktorn har lyckats undvika!

    Mvh,
    Tomas

    • Anders skriver:

      Tack Tomas!

      Jag erkänner villigt att jag ”förenklade” vissa detaljer i min redogörelse, dels på grund av okunskap men även på grund av att detaljerna inte riktigt påverkade kontentan i min reflektion. :-)

      Jag har själv en (väldigt) begränsad erfarenhet av att flyga i cockpit (flightdeck är väl att ta i på ett litet propellerplan), vilket gör att jag mycket väl vet att timmarna i luften inte tillbringas med att sova eller läsa en bok. Det är som du säger mycket aktivitet, men i jämförelse med att fysiskt styra planet med all den fokus och yrkesskicklighet det kräver, oavsett när detta sker, så valde jag att kalla timmarna i luften för rätt så händelselösa.

      Jag har länge intresserats av flyg och den flygtekniska utvecklingen och så sent som för någon månad sedan såg jag ett program om just det här med obemannade flighter på nån av teknik-kanalerna, Discovery tror jag att det var. Där klargjorde de att de tekniska förutsättningarna för pilotlösa flighter redan finns och att det som nu står i vägen för att komma vidare snarare är passagerarnas skepsis till att det inte finns en mänsklig pilot i cockpit. Jag har följt den här utvecklingen i olika media de senaste åren och de verkar alla rätt överens om att det numera faktiskt funkar. Jag har inte haft någon anledning att tro att de skulle ljuga. Men som pilot (för jag gissar att du är en sådan) så kanske du har andra ”sanningar” än vad tekniska media tillkännager. Jag kan ju bara basera min kunskap på den information jag läser och hör.

      Det var f.ö. även i liknande program som man berättade det här om att olyckorna enbart berodde på den mänskliga faktorn. Att piloterna ”override”:at tekniken vilket ledde till olycka.

      Mitt inlägg syftade dock mer till att ta upp frågan hur man som passagerare upplever det att piloter somnar på jobbet när de inte ska, och vad detta kanske beror på. I en sådan situation är det kanske lätt att man tar genvägar i vissa resonemang för att snabbare komma till målet i reflektionen. I det här fallet skarvade jag en del tekniska fakta, men de påverkar ju inte det faktum att jag hellre vill att piloten i planet jag åker med ska vara vaken än sova. Det är väl inte så konstigt?

      Och det här med att skriva offentligt; man kan väl få skriva om att man tycker illa om polisvåld, utan att veta hur insatsstyrkorna koordinerar sina uppdrag, eller om att läkare är slarviga vid diagnos, utan att veta hur nya LEAN-metoden på akuten är uppbyggd, etc.

      Jag förstår att du som pilot reagerade på vissa felaktigheter, men det jag skulle vilja veta från dig är istället hur du ser på det här med långa arbetspass och hur dugliga ni är som piloter efter långa arbetspass t.ex. Vad kan det innebära att somna om styrman går på muggen? Kan du inte belysa de frågorna istället eftersom inlägget trots allt handlade om detta, inte om huruvida ett plan behöver input för att autopiloten ska kunna funka.

      Det vore jätteintressant att få höra din sida av DEN saken!

      Tack för att du tog dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!

      / Anders

  4. Tomas skriver:

    Hej Anders,

    Piloter i dagens samhälle måste, som de flesta andra, jobba hårdare och längre dagar. Piloter anses ofta i media som underworked and overpaid. Den åsikten delas säkert av många (ofta inte baserat på kunskap) och det är inte lätt att övertyga folk att det inte stämmer. De flesta bryr sig bara om att biljetten är billig. Flygindustrin med sin starka lobbygrupp har lyckats övertyga myndigheterna att tjänstgöringsregler måste anpassas till deras fördel. Många flygbolag använder idag dessa regler till sina gränser och det leder till trötta och utmattade piloter.

    Som exempel, min senaste tjänstgöring var 15 timmar pga förseningar. Lägg till 7 timmars tidsskillnad och det är lätt att räkna ut att man inte är 100% när det är dags att landa. Liknande problem har ofta läkare också antar jag.

    När SAS piloter med sina starka fackföreningar och kollektivavtal har dessa problem är det inte svårt att räkna ut hur det ser ut på s.k low-cost bolag! Jag tror fortfarande att de flesta skulle välja billigare biljetter än utvilade piloter (eller läkare) och där ligger problemet.

    • Anders skriver:

      Jag är övertygad om att du har rätt rörande er arbetssituation (vilket jag också belyste i mitt ursprungliga inlägg). Dock är jag osäker på om folk verkligen hade valt lågpris framför ”normalpris” om man fick veta skicket på piloterna. Jag hade fan så mycket hellre lagt några tusen till och fått en pigg, vaken och positiv pilot. På 10 000 meter vill man helst kunna lita på killen bakom spakarna…!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>