Här åks ingen j@vla buss!

Kollektivtrafik är ett alltid lika intressant (NOT!) ämne att ta upp. Det finns mycket man kan säga om detta, både positivt och negativt. Jag vet inte riktigt när man från Skånetrafikens sida bestämdesig för att man skulle göra det till en affärsidé att aktivt bygga på den negativa sidan på listan, men de har gjort allting fel känns det som.

Drottningholmsvägen vid Fridhemsplan

Spårvägsmuseet via Compfight

Att åka buss i Helsingborg är i flera avseende en positiv upplevelse. Bussarna går hyfsat regelbundet, i alla fall i de mer centrala delarna av kommunen, och fordonen håller en hög standard överlag.

Men kollektivtrafiken i Helsingborg är inte till för sällanåkare. Den är helt anpassad för folk som pendlar och alltid använder sig av kollektivtrafiken. Kanske är detta tänkt som en morot men tyvärr får det helt omvända effekter.

Att börja bena ut kollektivtrafikens baksidor är inte lätt men vi kan väl börja med den dag då man bestämde sig för att inte längre acceptera kontanter på bussarna. Detta är ett beslut som man har tagit på högre ort i landet, och inget som Skånetrafiken i sig kan lastas för, men däremot deras sätt att bemöta de nya reglerna.

För de resenärer som inte innehar ett abbonemangskort av något slag finns det numera två vägar att gå. Antingen köper man ett s.k. Jojo-kort, vilket kan göras på ett par utvalda ställen i stan, eller så betalar man sin resa via mobilen.

Om vi börjar med mobilen så funkade det hyfsat – för oss vuxna i alla fall – ända fram till att man bestämde från operatörernas sida att man inte längre skulle kunna betala via sms utan var tvungen att ansluta sig till WyWallet. Helt plötsligt fick man vara webnörd för att få det hela att fungera. Jag känner inte att jag är speciellt teknikkorkad, men WyWallet är en app till mobilen som jag definitivt inte är kompis med. Helt ärligt har jag inte en aning om hur jag ska gå tillväga för att betala med den, men denna information finns säkerligen på bussarna eller vid hållplatsen, så det löser sig nog. Och jag tänker även på andra grupper i samhället som inte springer omkring med smartphones, t ex pensionerärerna, eller folk som kanske inte är like tech-savy som den förväntade Skånetrafiken-resenären.

Införandet av WyWallet har dessutom lagt till ytterligare ett moment till betalkedjan, vilket är helt fel väg att gå. Det ska bli enklare att betala, inte svårare!

Men hur blir det med barnen? Många föräldrar hade tidigare spärrar på sina barns mobiler för att de inte skulle kunna betala med SMS (på andra ställen, typ vid röstningar i dokusåpor mm) vilket då omöjliggjorde betalning av bussen också. Och numera vet jag inte hur många föräldrar det är som tycker att de vill ge sina barn 1 000 kr i kredit på WyWallet för att kunna betala bussen emellanåt. Eller vill lägga energi på att installera appar och koppla ihop konton mm. Är det verkligen en bra lösning? Till detta får vi då lägga problemen med själva betalningen, men eftersom vi pratar om kidsen så hade de säkert löst denna lilla detalj.

Got an SL Access kort

Creative Commons License Karl Baron via Compfight

Men om vi då tittar på Jojo-kortet istället. Ett kort som man kan förladda med ett visst belopp och sedan använda tills pengarna är slut. Låter ju bra vid en första anblick, men vänta bara..! :-)

Jojokortet finns att köpa på ett flertal ställen i stan hos s.k. ombud. Då är det minst 200 kr som gäller och man får ett nytt kort. Ungefär som ett kontantkort till mobilen. Vill man sedan ladda kortet kan man göra detta endast på två (2!!!!) ställen i stan, och det är på Knutpunkten eller Maxi Berga. Hål i huvudet! För att återigen se på det hela ur ungdomarnas perspektiv, hur många kids är det idag som springer omkring med 200 kronor på fickan?

Sedan kan man ju såklart ladda sitt kort online också, vilket man som förälder kan lösa till sina barn, även på kort varsel. Låter ju bra…

Att ladda ett Jojo-kort på nätet kräver att man har 24h framförhållning eftersom det tar upp till 24h att få ut informationen till bussarna om att man har laddat, och sedan måste man ”aktivera” kortet inom 30 dagar. Annars blir man straffad med 20 kr och får resten återbetalt. VA???

De scenarion som jag främst varit med om – och som har fått mig att se rött – har handlat om just barn och ungdomar som av olika skäl behövt förlytta sig med buss genom stan med inte kunnat eftersom de inte haft 200 kr på sig för att kunna köpa en nytt jojo-kort (och inte heller haft möjligheten att gå till knutpunkter eller Maxi för att ladda), inte fått köpa SMS-biljett pga spärr, då detta fortfarande var möjligt och inte haft tillgång till WyWallet sedan detta infördes. Hur ska dessa göra??

Jag hade även exemplet på när min dotter stod ute vid stallet och det visade sig att hennes Jojo-kort (bägge barnen har vars ett om-utifall-att) inte hade tillräckligt med pengar. Jag gick in och laddade det direkt på Skånetrafikens hemsida, men detta hjälpte ju inte, hon kom inte en meter längre, trots att pengarna var dragna från mitt konto och överförda till Skånetrafiken. Det krävs ju 24h framförhållning.

Sedan har det även hänt att barnen har signalerat för mig att deras kort börjar bli tomma, varvid jag går in och laddar. Sedan har de inte åkt på ett tag och när det är dags nästa gång så finns där fortfarande inga pengar. Givetvis! Då har det ju gått för lång tid, och man har hävt hela köpet från Skånetrafiken sida och betalat pengarna till mig, minus den där straffavgiften på 20kr! Så hur man än gör blir det fel.

Varför ens ha ett system som kräver att man ”aktiverar” en inbetalning. Har man betalat så har man. Då finns ju pengarna på ens konto hås Skånetrafiken och där kan de ju ligga. Man får ju kvitto. Vad är det som måste ”aktiveras”??? Har jag betalt av misstag (hur det nu skulle gå till) så lär jag ju bli varse om det menar jag, när jag får bekräftelse på köpet.

Hur i helvete förväntas man göra spontaresor med buss i Helsingborg? Man måste vara förberedd. Man kan inte en härlig vårdag tänka ”Äsch, jag lämnar bilen hemma idag och tar bussen istället”, för då får du problem. Hur länge sedan var det du använde det där kortet som du kanske laddademed 500 kr. Är du säker på att pengarna finns kvar?! Var lade du kortet förresten?

Min Helsingborgsbroder Joakim Jardenberg (@jocke) skrev precis på Facebook ett inlägg om just detta och sammanfattade frustrationen över Skånetrafikens system på ett bra sätt:

Skånetrafiken, kan ni vara snälla och göra något rätt, någon gång. Kanske rent av något så enkelt som att välja en betalväxel som inte är nere för service kl 7 en vardag? Så. Jävla. Kass!!!

Han lade även upp en bild som visar vad man möts av när man försöker ladda sitt kort online. Inte bara är systemet i sig dåligt, det funkar ibland inte alls!

Skärmavbild 2013-04-17 kl. 08.01.26

Så, det kan vara bra att veta om du någon gång kommer till Helsingborg eller tänker flytta hit, att man måste vara stamkundsåkare för att få rätt på systemet. De vill inte ha spontanåkare och definitivt inga under 18, för det är stört omöjligt (om man nu inte har busskort via skolan såklart, men det är en helt annan huvudvärk).

Jag förstår att för de allra flesta resenärer, som pendlar till jobbet och som reser regelbundet så funkar det här jättebra, men för oss andra som inte reser lika ofta, eller för barn och ungdomar, så är systemet kasst! Det finns liksom ingen backup-plan om systemen falerar för dig. Det finns ingen utväg att kunna betala med kort, med pengar, eller få kredit. Har du inte ditt Jojo-kort, laddat och klart, eller stenkoll på WyWallet så är du körd i Helsingborg.

Här åks med andra ord ingen jävla buss!

Här åks ingen j@vla buss!
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Helsingborg, IT&Internet, Samhälle, Trafik and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

3 svar till Här åks ingen j@vla buss!

  1. Anders skriver:

    Orsaken till deras 30 dagars gräns är helt beroende på tekniken. En ny laddning sänkas ut till samtliga kortläsare och ligger inaktivt i systemet tills kortet med rätt id dras i en läsare. Ligger det då en laddning ”på kö” hamnar den på kortet.

    Det skulle bli för mycket data att lagra om den informationen låg där för evigt tills dem användes. Jag vetvintecom det verkligen stämmer, men det ryktas att man tydligt kan märka att läsarna är långsammare vissa perioder, när set ligger mycket ”aktiveringsinfo” i systemet. Tex 16 augusti när sommarorter är slut och alla pendlade ska aktivera sina periodkort :)

    Online har man inte vågar gå, när systemet upphandlades var det för osäker kommunikation. Sydsvenskan har för övrigt skrivit pm vissa busslinjer i Malmö som ”missat” att få denna laddningsinfo överförd, så på de bussarna hartset öht inte gått att aktivera en laddning.

    Slutligen, det går även att ladda jojo kortet med kontokort på regionbussarna. Hjälper sällan, dock…

    • Anders skriver:

      Men då är ju systemet helt felkonstruerat! Jag förstår att så kanske är fallet, men som kund kan jag inte acceptera att det funkar så. Då får man kräva andra lösningar av leverantören så att det funkar för resenärerna.

  2. Siv Hagman skriver:

    Lika dålig organisation som med färdtjänsten! Urdåligt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>