Navelskådningens tid är förbi

Reklam, nej tack! | Mindpark — Mediebloggen.

Micco Grönholm slår huvudet på spiken i detta inlägg på Mindpark, där han uppmanar reklambyråerna att inte fokusera på sina kunder, utan slutkunden, vilket är lika självklart som lättglömt.

Även om du inte är inom reklambranschen bör du läsa inlägget eftersom det handlar om dig. Ja, du som läser detta. Du är den personen som Micco menar att reklambranschen ska se. Känner du igen dig i hans beskrivning?

En annan sak som jag tycker är intressant, vilket Micco berör flyktigt, är företagens nästan panikslagna inställning till politisk korrekthet och hur de ska uppfattas.

Jag var nyligen med om ett projekt där ett företag skulle rulla ut ett helt nytt och roligt koncept som dels skulle röna stora framgångar i sig men även ge företaget en hel del exponering i et nytt sammanhang, vilket var som grädde på moset. Dock snubblade man plötsligt på rädslan.

”Tänk om talespersonen i projektet gör uttalanden som våra andra kunder inte gillar och som slårt tillbaka på oss?”

Oavsett vad man säger, kommer någon att reagera. Det är ett faktum. Är det risk att projektets primära målgrupp reagerar negativt? Inte? Då är det ju inget problem. Vad sedan andra perifera grupper tycker är mindre västentligt i sammanhanget eftersom de inte är mottagare. Man kan inte, som företaget i fråga började göra, skydda sig mot att folk tycker. Helt plötsligt hade de stiplulerat paragrafer i avtalet som styrde projektet i en riktning där ingen klängre kunde reagera negativt. Men samtidigt hade man effektivt sett till att ingen kunde reagera alls, inte ens den primära målgruppen. Man hade omöjliggjort underhållningsvärdet i ett desperat försök att inte stöta sig med någon.

Situationen blev hopplös och man känner så tydligt hur udden av projektet försvann och frågan är om det är hållbart i längden. Det som från början var årets nysatsning på mediahimlen decimerades efter ett avtalsmöte till inget mer än ett ”meh” och jag tror tyvärr att det blir svårt att skifta fokus bort från kundens rädsla i just det här projektet. Väldigt synd!

Tack Micco Grönholm för ett fantastiskt inlägg som verkligen behövdes, och tack till Joakim Jardenberg för att han uppmärksammade mig om det.

Navelskådningens tid är förbi
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, Media, Samhälle and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>