Sönderhackade nyhetssajter vardagsmat

Blandad och öppen webkonferens i göteborg »

Jättebra uppmärksamhet på världens bästa knytkonferens som gick av stapeln i helgen i Göteborg. Men en helt annan sak slår mig när jag läser artikeln och det är hur sönderhackade våra nyhetssajter är nuförtiden.

Annonser och redaktionellt material varvas i sådan takt och manér att det inte bara är svårt att uppfatta vad som är vad, men även svårt att faktiskt ta till sig information. Det blir konkret svårläst.

Uppifrån och ner blir det om man följer vänsterkanten:
Samlad idg-top / stor ANNONS1 / tidningstopp med meny och balkong / Soc-media fält / Rubrik / byline med foto / Ingress / ANNONS2 / Artikel / ANNONS3 …

Riktigt rörigt – speciellt med ”annons2″ och så här ser det ut om man tittar visuellt på det istället:

idg.se är inte på något sätt unika i detta sammanhang, det gäller många fler sajter (E24, dn.se). Men vissa lyckas exponera lika mycket annonser men på ett sätt att de inte försvårar läsningen. Exempel på detta är t.ex. hd.se där man konsekvent lägger annonser efter inlägg för att inte splitta upp gör mycket. På aftonbladet.se löser man det genom att ha en annonstyp som ligger mer vid sidan av artikeln.

Min fråga är om företagen vet om det här problem (troligen) och om de i så fall skiter i oss läsare och vår upplevelse, eftersom det är lättare att sälja annonser av den här typen, eller vad som är tanken?!

Vore intressant om någon från IDG ville kommentera detta. Jag vet att jag har några läsare som borde kunna på sig den rollen. Vad säger ni?

Sönderhackade nyhetssajter vardagsmat
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, IT&Internet, Media and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>