Tveksam kritik från E24

Alla internetbanker får hård kritik – Bank & Försäkring – E24.

Det är alltid lika intressant att läsa varför olika tjänster blir sågade av testarna och i det här fallet var det samma sak när E24 gick loss på landets internetbanker.

Den största kritiken riktades mot SEB:s internetbank och rör svåra formulär och att sajten är dåligt handikappanpassad. Som icke handikappad kund måste jag erkänna att just den detaljen inte stör mig speciellt mycket. Jag förstår att det överlag drar ner betyget på sajten, men om detta är en av två problem förstår jag inte hur man kan ge ”hård kritik” överlag. Av alla de kunder som SEB har, hur många är handikappade på ett sådant sätt att de inte kan använda sajten på ett tillfredsställande sätt? Är det många?

Jag kan tycka att en test av svenska banker borde fokusera på fler variabler än bara tillgänglighet. Framförallt då saker som funktion och säkerhet. Den typ av test som E24 hänvisar till, som är gjort av Post- och Telestyrelsen hade sänkt vilken sajt som helst. Väldigt få sajter idag får full pott på tillgänglighet eftersom detta är svårt att arbeta med.

Tittar man istället på Nordea, så verkar ju de resultaten vara betydligt sämre överlag, där folk inte ens lyckades flytta pengar mellan konton, men det är väl politikst poppis att ge tillgängligheten stor tygnd.

När man läser E24:s rubrik till artikeln låter ju det hela betydligt allvarligare. Jag skulle vilja ge E24 hård kritik för upprepad usel journalistik helt utan reflektioner och kommentarer på testet.

Tveksam kritik från E24
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, IT&Internet, Samhälle, Teknik and tagged , , , . Bookmark the permalink.

4 svar till Tveksam kritik från E24

  1. åke jansson skriver:

    Seb har bättre sida än både Swedbank och Shb tycker jag som inte är handikappad.

  2. Lanic skriver:

    Undrar vad som menas med krångliga anvisningar till säkerhetsdosan.
    Nu har jag visserligen aldrig läst dem, då säkerhetsdosan varit synnerligen självförklarande.

  3. Tommy Bach skriver:

    Jeg anvender SEB netbank og finder ikke den ”kunstig” på nogen måde.
    Der er vel altid nogle bagateller som kan forbedres, men det giver ikke noget problem for mig.
    Jeg er ganske kritisk til det jeg läser i E24, for det virker ikke särligt gennem arbejdet.
    Det virker som man ikke rigtigt har kollat op på den faktiske virkelighed!

  4. Sven Andersson skriver:

    Känner inte igen kritiken mot Nordea´s Internetbank vilken jag varit knuten till sedan den lanserades. Det har genom åren alltid fungerat för min del på ett enkelt och bra sätt, inga svårigheter att föra över mellan egna eller till andras konton, betalningar fungerar perfekt.
    Borde var lite mer nyanserat från 24.

Lämna ett svar till åke jansson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>