Vem vinner på Rosa Bandet?

Jag tror att vi alla kan vara överens om att Cancerfonden lämnar ett angeläget bidrag till cancerforskningen varje år, då de samlar in närmare 47 miljoner svenska kronor som mer eller mindre oavkortat går till det ändamålet.

Och visst tycker vi om Rosa Bandet. Och även Blå Bandet. För er som inte känner till det handlar det om kampen mot prostatacancer. Och visst är vi benägna att skänka pengar och tid till ändamål som skyltar med det rosa bandet. Det är ju ett signum för att det är Cancerfonden som står som mottagare för pengarna, eller hur?

Men visste du att det krävs att du är ”sponsor” för att få använda det rosa lilla bandet i ditt företags insamling. Så även om du samlar in pengar till bröstcancerforskningen och tänker lämna 100 miljoner till Cancerforskningen som ett resultat av detta så får du inte göra det under RosaBandets symbol, om du inte är sponsor.

Så här svarar Cancerfonden på frågan om varför man ger exklusivitet till sponsorerna:

”Det är för att våra huvudsponsorer i Rosa Bandet betalar stora summor pengar för att få använda vår logotype.”

Är inte detta lite sjukt?

Jag för min del hade tänkt mig för både en och två gånger om ett företag sa sig stödja RosaBandet och lämna bidrag dit, men som inte kunde visa upp det lilla rosa bandet i samband med marknadsföring av kampanjen.

Varför ska det rosa bandet vara förbehållet de företag som klassas som sponsorer och lämnar störst bidrag på årlig basis? (33 av 47 milj enligt Cancerfonden själva).

Varför kan inte alla som vill samla in pengar via sitt företag få visa upp bandet som ett bevis för att det de gör är ett seriöst initiativ. Därigenom hade ju fler kunnat samla in pengar. Och fler hade tagit dem på allvar!

Jag tror inte att ett enda sponsorföretag hade backat ur inför 2013, om de inte längre hade exklusivitet på bandet. Vem hade velat erkänna en sådan fånig sak?

Så vem vinner egentligen på att RosaBandet är exklusivt för sponsorerna? Inte är det cancerforskningen iaf. Vill man skapa exklusivitet kunde man ju skapa ett rosa band med guldfärgat dip dye för de där storfräsarna, om det nu är så viktigt.

Och jag vågar inte heller bildsätta detta inlägg med RosaBandet, för då kanske de stämmer mig. Är ju inte sponsor direkt.

Vem vinner på Rosa Bandet?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, Hälsa, Media, Reklam och PR, Samhälle, Twitter and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>