Jag är trött på alla dessa företag som gör vad som helst för att samla Gilla-markeringar på Facebook. Jag undrar ibland om någon enda person på dessa företag någon gång funderat över vad de sociala medierna egentligen handlar om.
För det är bra mycket mer än en gilla-markering. Kanske är detta ett trevligt mått på hur poppis man är på SoMe, men det är väl ändå inte det de sociala nätverken handlar om? Är det inte istället en fråga om att vara just social? Låt oss titta på ett exempel.
Fun Light är en produkt (från Procordia) som återfinns på de sociala nätverken, bl a på Facebook, men vidare sociala är de inte. De verkar istället vara mer intresserade av att just samla Gilla-markeringar, för när detta väl är gjort så tar de endast emot och bemöter ros. Aldrig ris.
Grundkursen i hur man agerar på SoMe som företag är att bemöta alla kommentarer med en respons. Att visa att man ser besökaren oavsett om denne strör rosor eller sprider dynga. Men här falerar Fun Light totalt.
Den 8 augusti 2012 gör jag ett inlägg på deras sida där jag ifrågasätter smaken på deras stevia-sortiment, och ställer faktiskt ett par konstruktiv frågor som jag tycker förtjänar respons. Jag säger inte att de ska hålla med mig, men jag vill ha en kommentar från dem.
Så här skrev jag:
Allvarligt talat, har ni smakat på era steviaprodukter någon gång? Jag förstår absolut tanken bakom FunLight Green, men den smakar ju inget annat än kemiskt och konstgjort, så jag undrar verkligen hur bra ni har lyckats. Jag förstår inte hur smaken kan ha passerat en fullt frisk testpanel och blivit godkänd för försäljning. Kommer det en vidareutveckling som faktiskt smakar gott?
Nog för att detta inlägg skrevs i viss affekt och visst är jag kritisk, men en respons hade ändå varit på sin plats. Fun Light hade en enorm möjlighet att vända mig som irriterad kund till en evangelist på bara ett par välformulerade rader. Men de väljer istället att tiga ihjäl inlägget. Inte så att de tar bort det, men genom att inte bemöta det alls avslutar de dialogen effektivt.
Varför? Är det inte viktigt att prata med sina kunder, oavsett vad dessa vill säga? Är det bara gilla-markeringar som gäller? Varför finns i så fall Fun Light över huvud taget på Facebook och i andra SoMe-sammanhang?
Jag undrar så om någon representant från Fun Light kommer att bemöda sig att kommentera det här inlägget, men jag tvivlar på det.
Det bör tilläggas i sammanhanget att Fun Light inte på något vis är ensamma om det här. De råkar bara vara den sista i raden av företag som jag stött på som gör samma sak. Andra exempel som jag själv har råkat ut för är Skånetrafiken och Telia, som bägge stoltserar med sin närvaro på de sociala nätverken utan att vara speciellt vassa på det.
Pingback: Viasat bjuder med armbågarna | Uppsnappat