Nu får Posten ta och ge sig!

Jag blir uppriktigt förbannad på reklamkampanjer såsom den som Posten just nu kör. De försöker locka kunder till sina tjänster ”Posten i Office” och ”Reklamfixaren” som i förenklade termer går ut på att skapa pappersutskick av elektroniska dokument i din dator eller direkt på webben.

Det som retar upp mig när det gäller de här tjänsterna är inte funktionaliteten, som ju är rätt smidig får man ju tillstå, utan det är den grundtanke som de baseras på och den etikett som försändelserna får.

Att ta ett elektroniskt dokument och göra om den till ett brev som sedan ska skickas med bil/tåg/flyg för att slutligen, i de flesta fall, kastas av mottagaren har jag svårt att se klimatfördelarna med. Ändå står det ”Klimatekonomiskt” på etiketten. Klart och tydligt. Hur i hela fridens namn är det klimatekonomiskt att konvertera ett elektroniskt dokument till papper som måste skickas för hand? Dessutom, i fallet som bilden visar, fick jag ett vykort med reklam från ett företag som i sin tur var instoppat i ett kuvert med plastfönster fram så att vykortet syntes igenom. Hallå!!!!

Då har vi alltså tagit ett elektroniskt dokument och lagt till följande tillbehör:

  • Vykortspapper
  • Tryck
  • Kuvert med fönster (svårare att återvinna)
  • Tryck av kuvert
  • Transport med Postens logistiksystem

Var slutade försändelsen? Jo, i papperskorgen eftersom den inte var intressant alls. Företaget hade i mitt specifika fall haft lika mycket effekt av att skicka sitt originaldokument till mig via epost. Det gäller såklart inte alla mottagare, men garanterat de allra flesta.

Hur kan Posten med gott samvete stämpla försändelsen av den här typen med ”Klimatekonomisk”? Vad är det exakt som är så väldigt klimatekonomiskt? Vore det inte mycket mer klimatekonomiskt att INTE trycka, kuvertera och skicka denna försändelse? Vore det inte tvärtom mycket bättre att satsa på system online som kunde skicka till mottagre via mejl eller liknande?

Mitt redan instabila förtroende för posten har fått sig en rejäl törn.

Betydligt gladare blir man av att läsa att Los Angeles har beslutat förbjuda plastpåsar helt och hållet. Det är en bra insats i rätt riktning.

Nu får Posten ta och ge sig!
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, IT&Internet, Miljö, Reklam och PR, Twitter and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 svar till Nu får Posten ta och ge sig!

  1. chefstomaten skriver:

    Intressant text. Innan Posten börjar göra alltför mkt reklam för sina tjänster så borde de se till att de fungerar som de ska. Typ levererar  den dag de utlovat. 
    http://www.tomatsallad.nu/posten-graver-sin-egen-grav/

  2. Johan Nilsson skriver:

    Håller helt med. Det är knasigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>