Att gilla eller inte gilla – det är frågan

Jag vill så gärna, å ena sidan, men kan inte, å andra sidan. Det bär emot, samtidigt som något inom mig säger mig att jag vill. Vad pratar jag om? Jo, om huruvida man ska klicka på ”gilla”-knappen på McDonald’s Facebooksida.

Det här måste ju klassas som dagens, eller kanske till och med månadens, största i-landsproblem. Men varje gång jag loggar in på Facebook möts jag av McDonald’s lilla annons (se bilden) ut till höger som uppmanar mig att ”gilla”. Tummen upp!

Men vad är då problemet? Jo, jag slits mellan det faktum att jag älskar McDonald’s och deras mat – få saker får mig att känna en sådan tillfredsställelse som att sätta tänderna i en dubbel QP med extra stor pommes och en jordgubbs milkshake, jag måste erkänna det – och att McDonald’s antagligen är orsaken (dock inte skulden) till att halva USA:s befolkning, och snart även Sveriges, lider av fetma och/eller övervikt.

Jag vill ju ”gilla” eftersom jag trots allt älskar maten, för smakens skull, och enkelhetens med mera. Men jag vill ju inte skylta med att jag stödjer den enskilt största orsaken till västvärldens ohälsa.

Förstår ni nu mitt dilemma?

Den ultimata frågan är ju hur man värderar Facebooks gilla-funktion och vad den egentligen innebär. Är det ett statement av sällan skådat slag, eller bara en tumme upp för nåt man faktiskt gillar. Om man gillar McD’s facebook-sida, ställs man då till svars för all ohälsa som företaget representerar, eller visar man bara att man gillar deras QP?

Vad tycker ni?

Att gilla eller inte gilla – det är frågan
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, Hälsa, ilandsproblem, Mat, Samhälle and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 svar till Att gilla eller inte gilla – det är frågan

  1. Anna-Carin skriver:

    Haha, jag stod inför ett liknande dilemma i veckan, just med McDonald’s. De gör nämligen ett riktigt bra jobb med sin Facebooksida, och jag gillar att lyfta fram bra exempel till mina kunder – och att inspireras själv av hur man kan arbeta med social medier som företag. Ändå stod jag i valet och kvalet eftersom jag har en tveeggad inställning till maten. Visst är det gott, men samtidgt så som du beskriver det ovan.

    Jag ville klicka gilla för att få uppdateringarna, men ville jag samtidigt visa mina 450 Facebookkontakter att jag gillar McDonald’s? Till slut gjorde jag det första. Ändå ryckte jag till när mitt namn dök upp i Facebookpluginen i ditt inlägg ovan …

    • Anders skriver:

      Ledsen om jag ”hängde ut” dig på det här sättet. Men jag tyckte samtidigt att det visade just på det som både du och jag tar upp; den där känslan man får när man ser någon annans namn dyka upp under en sida som man av olika skäl känner sig tveksam till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>