Vi drunknar i priser, galor och event

Alla dessa priser, utnämningar, awards, galor, fester, erkännanden… Man kan ju bli trött. För ett par år sedan var t.ex Nobelpriset och Bragdmedaljen något att vara stolt över. De kändes ouppnåliga av de allra flesta och verkligen något att vara stolt över för de få som lyckades.

Just dessa utnämningar väger väl fortfarande tungt måhända, och även en handfull andra, men idag har ju varenda liten organisation sina egna utnämningar och priser. Och det räcker ju inte med det. Inom vissa branscher tävlar till och med olika aktörer om att dela ut pris för samma titel. Flera likartade evenemang inom samma klick alltså. Nu går det väl ändå för långt?!

Jag vet inte vem det var som började eller exakt när det hände, men helt plötsligt blev det mode för ett par år sedan att anordna galor med prisutdelning. Det skulle vara glitter och glamour, kändistätt och omskrivet. Det skulle vara det hetaste i branschen och något som alla såg fram emot. Branschens egen gala

Men hur sexigt är det egentligen att ha en gala inom tandhygienistsektorn, vägarbetarbranschen eller inom städteknik? Det känns med ens väldigt krystat, till exempel när man ska få ett gäng grovarbetare att för en kväll ikläda sig rollen som galaprinsar och dansa runt på Nalen i Stockholm när Jean Pierre Barda är konfrencier. Inte för att grovarbetare inte kan föra sig, det är jag helt övertygad om att de kan, men jag har svårt att se att de skulle uppskatta samma glitter och glamour som de kanske gör inom mode-, kosmetik- och frisörbranschen. (Nu drar vi alla över en kam!)

Det hela funkade ett tag, men varenda gala skulle utformas som Oscarsgalan, med allt vad det innebär. Och varför finns behovet alls? Är det så viktigt att lyfta fram årets kvastingenjör och tilldela denna en guldkvast? Vem är det viktigt för? Arrangören, den som vinner eller branschen i stort. Är det därför man arbetar inom t.ex. städteknik, för att få en chans att vinna en guldkvast? Jag har svårt att tro det.

Jag tror det är väldigt viktigt att löpande lyfta fram personer som på ett eller annat sätt har utmärkt sig i en bransch, men jag tror inte att det alltid måste ske enligt samma recept. En anpassning till målgruppen hade varit önskvärt. Och framförallt är det viktigt att aktörerna inom samma bransch går ihop och hittar koordinationsmöjligheter, för det är ju sannerligen löjligt att man inom samma område har två olika galor och ger ut snarlika pris. Ingen vinner ju på det! Inte branschen och inte arrangören.

Den stora skillnaden mellan den traditionella ”galan” och den moderna, är att den traditionella hade för avsikt att lyfta fram folk och priserna kom ofta från en fond eller liknande. Den moderna har i 9 fall av 10 syfte att vara en intäktskälla för arrangören – inget annat. Med andra ord saknas i många fall engagemanget som gör en gala till vad den ska vara – om den över huvud taget ska arrangeras – nämligen magisk!

Ska vi inte till nästa års Webcoast instifta ett par priser och dela ut lite usb-sladdar till Årets Webfjant, Årets Social(media)fall, Årets Wannabe etc? Hade inte det varit väldigt trevligt för vår ”bransch”. Sen kan man ju göra samma sak på #SSWC och alla andra träffar därefter. Lite konkurrens skadar ju aldrig.

Vi drunknar i priser, galor och event
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, Samhälle and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>