Nu är jag putt!
Ringde vår TV-leverantör Viasat Sverige i förrgår eftersom TV:n meddelade fel på programkortet. Efter en del testande beslutades att nytt programkort skulle skickas. Fick det idag och stoppar in det. Funkar det? Nej!
Nytt samtal till Viasat ikväll, som resulterar i att de nu vill byta strömadaptern (vad sjutton det nu skulle ha med programkortet att göra – måste vara extremt dålig kvalitet på de där boxarna). Problemet är att det tar upp till 7 dagar att få hem en sådan. Och på frågan om kompensation så svävar de, och skjuter frågan tills att problemet är löst.
Jag undrar två saker:
1) Varför inte direkt erbjuda kunden kompensation för sånt här, som ett tecken på att man vårdar sina kunder. Jag betalar (skitmycket) varje månad för TV så det tycker jag är det minsta de kan göra. Att man sedan vill avvakta med graden av kompensation tills man i efterhand kan bedöma helheten förstår jag, men erbjudande/information om kompensation ska komma direkt tycker jag. Att vara utan tv i en vecka år 2013 är en stor grej för en familj på 4 personer.
2) Varför accepterar vi kunder den teknik som tv-bolagen levererar? Programkort? Vad är det för urgammalt system?
Jag har som tur är en Apple TV i hemmet också som mer och mer tar över från Viasat eftersom det systemet funkar så mycket bättre på alla plan. Så länge vi har bredband så är Apple TV med på noterna och levererar.
Varför gör inte tv-bolagen på samma sätt? Låt kunderna logga in via webben och så länge man betalar får man titta. Varför ens ha ett kort?? Vilken funktion fyller det? Och dessutom har de fräckheten att TA BETALT för kortet också. För att inte tala om alla dessa boxar hit och dit som alla ska ha ett. Det känns riktigt … gammaldags!
Nä, kolosser på lerfötter är vad de är, trots sin fina reklam om Viaplay och annat som ska få oss att tro att de är moderna. Utbudet är kanon (kanske) men tekniken är ju mer eller mindre antik känns det som.
Nu vet jag inte om jag ger Viasat så många fler chanser.
Vad tycker ni??