24HD i HD från HD

Helsingborgs Dagblad har idag lanserat det de kallar för 24HD, efter månader av massiv marknadsföring. Något de själva beskriver som en lokal nyhetskanal i din TV.

24HD är alltså i första hand tänkt att tittas på i TV:n, hemma i soffan. Har du bara rätt leverantör så kan du ställa in din digitalbox för att ta emot kanalen. Har du som jag Viasat, så kan du glömma det. I alla fall för tillfället.

Efter att ha surfat runt lite på 24HD.se måste jag säga att jag verkligen inte är imponerad. Och det handlar inte om kvaliteten på sajten eller programmen, inte heller om praktiakantkänslan hos dem man ser och hör i kanalen, utan om hela idén.

När alla andra medier möter sin publik där publiken finns, via internet och mobilen, så går HD åt det diametralt motsatta hållet och förväntar sig att publiken letar sig fram till dem. Men Sören Karlsson – kanalansvarig på HD – är väldigt snabb med att lägga till:

”24HD är inte bara en TV-kanal. Allt vårt material visas även på webben. På 24hd.se kan du överblicka både aktuella sändningar och sådana som ligger en bit bak i tiden.”

Med andra ord är det ganska exakt samma upplägg på play-sajten som t ex Aftonbladet. Inget nytt under solen alltså.

Sören Karlsson är dessutom ärlig med att kanalen har kommit till som en eftergift mot annonsörerna som efterfrågat nya kanaler att annonsera i. Och det märks! 24HD är nedlusat med reklaminslag. Vartenda klipp startas med en 20 sekunders reklamsnutt, även de som presenterar kanalen och medarbetarna. Redan innan jag får ta del av materialet tappar åtminstone jag lusten. Men det kanske bara är jag.

På 24HD kan man aldrig få en snabb insikt i något, utan man ställs varenda gång mot en tröskel som redan tredje gången den dyker upp får mig att stänga ner sajten. Tekniken borde idag kunna lösa det så att jag som redan genomlidit en reklamsnutt slipper se en till, om jag klickar på något annat klipp under samma session.

Sen känns det som att det är läge att utbilda annonsörera i vad det är som funkar hos publiken. Att köra ner ett budskap i halsen säljer inte fler produkter 2011. Att istället bli en del av programmen, och bygga broar med publiken, är ett bättre koncept som accepteras av långt fler tittare/lyssnare. Men det vet inte annonsörerna och inte HD heller tydligen. Eller – vilket är mer troligt ur HD:s perspektiv – så ger det upplägget inte lika mycket cash, lika snabbt.

Jag är verkligen inte imponerad av det jag hittills sett och hört av 24HD. Jag ser inte publikvärdet i det. Man har byggt en hel satsning kring ett annonsörsönskemål, som dessutom för ett haltande och förlegat resonemang.

”Rörliga bilder är på frammarsch nu” säger Sören Karlsson. Det har det väl varit de senaste 5-6 åren i alla fall, så var är nyheten i det. Var är USP:en (Unique Selling Point) för att snacka affärstermer? Vem är det ni försöker nå med 24HD? Varför blir inte jag, som tror mig vara mer teknikorienterad än den gemene helsingborgaren, mer engagerad i det här?? Varför sitter jag och säger ”meh” för mig själv när sajten rulla fram?

HD missar målet med 24HD. Eller så missar de att förmedla vad man ska ha kanalen till. Det enda nya med 24HD jämfört med andra webtv-kanaler verkar vara att man utöver webben kan se det på sin vanliga TV, som om det var något man längtade efter, när man kommer hem efter en lång dag på jobbet. Vore viktigare att de fick tekniken att funka ordentligt på t ex mobilen, vilken den inte gör idag när detta skrivs.

Kommer 24HD att lyckas?

Nej, inte om du frågar mig. Annonsörerna kommer att ge upp i samma takt som publiken sviker, och därmed kommer man inte ha råd att driva projektet vidare. Synd, med tanke på att HD hade kunnat göra något riktigt bra om de inte stirrade sig blinda på rörliga bilder. En podcast/radio-satsning hade exempelvis klarat sig mycket bättre, av flera skäl. Eller varför inte satsa lite på att få fart på Twitter-flödet.

24HD i HD från HD
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, Helsingborg, IT&Internet, Media, Samhälle and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>