Kundrelationer inte så viktigt för Skånetrafiken?

För ett par månader sedan införde Skånetrafiken totalt kontantförbud på sina stadsbussar i Helsingborg, vilket har vållat en del oönskade bieffekter som tillsammans med deras egen inställning till problemet enklast kan sammanfattas som dåligt kundbemötande.

Idag kan du betala din bussresa i Helsingborg med antingen ett JoJo-kort (som kan laddas eller vara av månadstyp) eller via SMS-biljett. Därigenom har man effektivt tagit bort all kontanthantering på bussarna vilket varit ett krav från arbetsmiljöverket efter ett par incidenter tidigare i år. I det korta perspektivet kan man ju tycka att man därigenom har täckt in alla varianter, men den här typen av betallösningar gör just inte det; täcker in alla behov som finns. Och Skånetrafiken verkar inte speciellt intresserade av att lyssna på sina kunder och andra eventuella behov som dessa har.

Jag har själv haft kontakt med Skånetrafiken (@skanetrafiken) via främst Twitter och fick förklarat för mig att de inte hade resurser att fixa lite med sms-tjänsten för att säkra upp ytterligare ett behov, eftersom de hade fullt upp med biljettautomatsinbrott… Är det programmerare som utreder inbrott?

För att belysa ett behov: SMS-systemet idag tillåter bara att jag skickar en biljett till mig själv, vilket vållar problem när man som jag skulle vilja kunna skicka biljett till barn eller barns kompisar när de får för sig att ta en spontanresa ibland. Jag kan alltså inte själv beställa en biljett via sms och skicka denna vidare till mitt barn. Och eftersom barnens mobiler är låsta för betal-sms (av rätt förklarliga skäl va???) så kan de inte göra det själv. Vad är då lösningen?

Jo, de kan besöka ett servicecenter och där köpa en biljett med vanliga pengar. Men var ligger då dessa servicecenter och hur ska barnen hitta dem? Finns det ett i varje kvarter? Jag vet alltså inte, men jag har ju svårt att tro det. Kan man ens lösa en enskilda biljetter eller är det ett JoJokort för 200 kronor som avses som lösningen?

För att komma med en förebyggande lösning så tvingas jag att förse mina barn med Jojo-kort, laddade med 200 kr t.ex. som de kan använda vid sådana här akuta fall, men jag gillar inte idén att de dels ska springa runt med ett sådant kort, med risk för att de tappar det och annat. Dessutom är det rätt onödigt att binda upp pengarna eftersom de kommer behöva använda kortet max ett par gånger per år.

Det smidigaste hade varit om jag hade kunnat beställa en biljett till någon annan. Något som borde vara väldigt enkelt att fixa programmeringsmässigt tycker jag. Någon duktig sms-tjänstprogrammerare får gärna kommentera detta.

Är det för övrigt med stöd i lagen tillåtet att neka kontant betalning? Är svenska mynt och sedlar inte en i Sverige sanktionerad betalningsmetod längre?

Men tänk på det när du kommer till Helsingborg; se till att ha en fulladdad mobil där du kan utnyttja betaltjänster alternativt spring alltid in på ett serviceställe och köp ett jojokort och lås upp ett par hundra för annars kan du inte åka kollektivt.

Jag rekommenderar taxi, det är betydligt enklare och jävligt bra för miljön!

Tillägg: Givetvis funkar JoJo och SMS för de allra flesta resenärer om man ser det procentuellt, men jag tycker att kollektivtrafiken ska vara just kollektiv och till för alla. Med andra ord ska inte någon uteslutas bara för att denne inte kan betala för sig på grund av Skånetrafikens betalsystem. Möt kunden Skånetrafiken!

Uppdatering: Jag har via @skanetrafiken fått reda på att det finns 6 stycken inköpsställen i Helsingborg. Det vill säga att det är rätt glest med biljettköpsmöjligheter. Inte ett fungerande alternativ om man som i mitt ovanstående fall är 11 år gammal och på väg hem till en kompis. Det är ju för tusan längre till inköpsstället än till kompisen!

Kundrelationer inte så viktigt för Skånetrafiken?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, Helsingborg, Teknik and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>