Våga ifrågasätta ditt varumärkes profil

Jag hamnade tidigare idag i en varumärkesdiskussion med en samarbetsparter där det tydligt märktes skillnad i generationer. Diskussionen blev intressant och belyste väldigt tydligt skillnaden på intern och extern varumärkesuppbyggnad.

Jag hade för ett par dagar sedan väckt frågan hos personen att det kanske var läge att se över den grafiska profilen på organisation, och att i detta arbete även vara beredd att offra logotypen om så skulle behövs. Svaret som startade diskusisonen idag var

”Vi är rätt nöjda med vår logga och grafiska profil”.

Det är just vid uttalandet av dessa ord som jag tror att många företag och organisationer begår det första och största felet. Möjligt att experter som Micco Grönholm (@The_Brand_Man) inte håller med mig här, men jag anser att man inte ska titta så mycket på hur man som del av företaget tycker om sin profil. Givetvis ska profiler vara väl förankrade och inarbetade etc, men att kallt bara luta sig mot att man som subjektiv är nöjd, funkar inte.

Kunderna är de som avger huruvida ditt varumärke profileras på rätt sätt. Inte du! Det är av ytterst vikt att ta till sig kritik på sin egen profilering, eftersom kritiska röster ger dig viktiga ledtrådar om att du inte sköter ditt varumärke som du borde, alternativt att du har nischat dig fel.

Därför finns det all anledning att ta kritik av detta slag på fullaste allvar, speciellt som det i just detta fall kommer från en smarbetspartner till organisationen. Vi är alltså inte i en leverantörsrelation och har ingenting att tjäna på en omarbetning av profilen. Vi ser dock profilen från en utomstånde synvinkel och upplever att den inte avspeglar det arbete som organisationen gör. Profilen känns gammal, och lockar knappast till sig en yngre publik, och med yngre menar jag mottagare under 50. Och detta är en målgrupp som vi tror att organisationen är väldigt beroende av.

Ligger det kanske ett inbyggt motstånd till förändring i organisationen eftersom den till stor del leds av äldre personer. I deras tankebanor är gammal bäst. De tillhör en annan genreation och är uppväxta med begrepp som ”mångårig tradition”, ”anrik…” etc. Ett inarbetat varumärke och profil får man helt enkelt inte förändra. Med ett sådant tänk når man dock inte en ny hungrig målgrupp. En yngre publik idag förväntar sig vissa värden och funktioner och utan dem är det svårt att fånga deras intresse. Istället förskjuts organisationen till relikavdelningen och man har helt plötsligt tappat en enorm potentiell målgrupp.

Hur ofta tar du till dig kritik på ditt eget varumärkes profil?
Handen på hjärtat..!

Våga ifrågasätta ditt varumärkes profil
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, IT&Internet, Reklam och PR and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 svar till Våga ifrågasätta ditt varumärkes profil

  1. Micco Grönholm skriver:

    ”Expert”, jo jag tackar…

    Subjektiva åsikter är alltid riskabla när de franställs som absoluta sanningar. Oavsett vems åsikten är. Därför är jag extra försiktig med hur jag tycker, när jag ombeds tycka om t.ex. logotyper, grafiska profiler och slogans.

    Du har helt rätt i att det är kunderna som bestämmer (äger) hur varumärken uppfattas och upplevs. Det är deras associationer till varunärket (varumärkesimage) som avgör om de vill köpa och/eller är beredda att betala ett högre pris (varumärkesstyrka), vilket i slutändan avgör varumärkets konkurrenskraft (varumärkesvärde).

    Läs mer här: http://micco.se/2009/03/svenska-foretag-har-ingen-aning-om-vad-deras-varumarken-ar-varda/
    Och här: http://micco.se/2010/04/du-har-ingen-aning-om-varfor-dina-kunder-koper/

    Vilken roll just den grafiska profilen har är nog svårt att säga. Men vill man vara lite pretentiös kan man se logotypen som ett företags DNA. Och den grafiska profilen som dess kropp. När fysiken är perfekt trimmad förmedlar logotyp och profil exakt de associationer som dels speglar företagets sanna värderingar/själ men också de attribut som gör att kunder känner affekt för varumärket.

    Men frågan är om inte varumärkets tonalitet, alltså den personlighet som varumärket utstrålar, är ännu viktigare. Det gör varumärket dels genom kommunikation (profil, reklam, PR, etc.), dels genom beteende (produktens och människornas). Och jag menar att de företag som har direktkontakt med sina kunder undantagslöst bygger varumärke mer genom beteendet än genom kommunikationen.

    Läs mer t.ex. här: http://micco.se/2010/06/branding-ar-ett-farligt-koncept/

    Av ovan nämnda skäl (och ett par, tre fler) brukar jag säga till uppdragsgivare att de skall vara mycket försiktiga med beslutet när namn- och/eller logotypbyte kommer på tal. Grovt förenklat anser jag att de inte skall göra det om de inte måste. Och med måste menar jag att den befintliga logotypen visar sig rimma illa med företagets värderingar/själ eller med de önskade, säljdrivande associationerna. Alternativt att företaget har gått igenom (eller håller på att gå igenom) en större förändringsprocess; då kan ett logotyp-/profilbyte vara det påtagliga beviset som gör att människor internt och externt öppnar öron och sinnen lite extra för det nya som varumärket vill förmedla.

    Jag instämmer i att företag skall lyssna på kritik. Jag tycker dock att företag skall väga all kritik på guldvåg – alltså vara klokt gällande vilka kundåsikter företaget skall lyssna på, och vilka det inte skall lyssna på.

    Läs mer här: http://micco.se/2010/05/varfor-du-inte-skall-lyssna-pa-kunderna-och-varfor-du-skall-gora-det/

    Avslutningsvis: Företag som klarar sig bra förtjänar respekt – de gör bevisligen det mesta rätt. Företag som inte klarar sig bra behöver hjälp – och då kan den hjälpen t.ex. bestå av en översyn av varumärkets uttryck och den grafiska profilen.

  2. Pingback: Tweets that mention Våga ifrågasätta ditt varumärkes profil | Uppsnappat -- Topsy.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>