Välkommen till Uppsnappat!
Den här bloggen handlar om små reflektioner jag ofta gör på händelser i min omgivning och reaktioner på nyheter jag läser om i media. Mina åsikter är kanske inte alltid de mest politiskt korrekta, men varför tycka som alla andra?
Texterna på den här sajten är publicerade enligt CC BY-ND. Bilderna är av varierande ursprung, varför de INTE kan innefattas av samma CC-licens.

-
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
- Caroline Henriksson om Kvinnors frivilliga objektifiering
- Dr Dengrot om Tele2:s svarta får
- Siv Hagman om Här åks ingen j@vla buss!
- Anders om Här åks ingen j@vla buss!
- Anders om Här åks ingen j@vla buss!
Etiketter
Aftonbladet Apple barn blogg bok brott Egoina Facebook fail film flyg hastighet HD Helsingborg hälsa internet iPhone islam Mat media miljö misshandel Mona Sahlin Musik podradio Polis PR rasism reklam resor Sex skola sociala medier Socialdemokraterna språk Sverigedemokraterna Trafik Träning tv tv3 twitter upphovsrätt val2010 vikt VåldInspiration
Länklista
Arkiv
Kategorier
Meta
Kategoriarkiv: Språk
Vad skyltar de med?
Man kan ju inte låta bli att småle när man ser bilsidor som denna rulla förbi en i trafiken. Ja, jag vet, jag är glad för att gnälla på andras fel trots att jag inte är perfekt, men som jag … Läs mer
Publicerat i Facebook, Foto, Lättsamt, Språk, Twitter
Etiketter dekor, särskrivning, skylt, text
Lämna en kommentar
Etiketter dekor, särskrivning, skylt, text
Lämna en kommentar
Varför slarvar ni så??
Jag har tidigare beklagat mig över den dåliga kvalitet som genomsyrar moderna medier såsom etablerade tidningars websidor m m. Jag börjar ärligt talat att tröttna på att journalister inte har större kvalitetskrav på sig själva än vad de verkar ha, utan ofta klickar på publicera-knappen innan de kontrolläst sin egen text. Läs mer
Publicerat i Facebook, IT&Internet, Media, Språk
Etiketter journalist, rättstavning, SJF, språk
4 kommentar
Etiketter journalist, rättstavning, SJF, språk
4 kommentar
Trötta på Helsingborgs Dagblad?
Har man redan nu börjat sätta in sommarvikarierna på Helsingborgs Dagblad och har dessa i så fall i år rekryterats utomsocknes? Den hemtama Helsingborgaren kan ju snabbt konstatera att någon ”Kullargata” inte finns i staden, såsom anges i nyheten. Kunde inte … Läs mer
Publicerat i Facebook, Helsingborg, Media, Språk
Etiketter Anka, Felstavning, Helsingborg, Kullagatan
Lämna en kommentar
Etiketter Anka, Felstavning, Helsingborg, Kullagatan
Lämna en kommentar
Inte lätt att sälja medium
Det kommer ett medium till Helsingborg och butiken ”6:e sinnet” står för biljettförsäljningen. På deras hemsida kan man läsa följande utdrag rörande själva priset på biljetterna: ”VID KÖP VIA WEBB BUTIKEN ÄR DET TEKNISKA PRISET 259 KR + PORTO 36 … Läs mer
Publicerat i Facebook, Helsingborg, ilandsproblem, IT&Internet, Språk, Twitter
Etiketter 6e sinnet, biljetter, bokning, medium
Lämna en kommentar
Etiketter 6e sinnet, biljetter, bokning, medium
Lämna en kommentar
Ordvalet förvirrar
”En stor del av träbryggorna i Norra hamnen har redan rustats upp. Nu är det dags att byta ut bryggorna i den norra delen av hamnen.” via Nu ska resten av bryggorna bytas ut – hd.se. Är det bara jag som … Läs mer
Årets mest intressanta bok
Lyckas med bokutgivning | Handfasta råd från framgångsrika egenutgivare. Det är glädjande att det äntligen finns en bok i hur man i praktiken ger ut egna böcker. Och det har aldrig varit lättare! Som egenutgivare (Static, 2010) saknade jag verkligen … Läs mer
Publicerat i Facebook, Helsingborg, Kultur, Samhälle, Språk
Etiketter bok, författare, formgivning, ge ut eget, publicera, utgivning
Lämna en kommentar
Etiketter bok, författare, formgivning, ge ut eget, publicera, utgivning
Lämna en kommentar
Våldtagen av vad?
”Polisen har inte gripit något för brottet.” via Tonårsflicka anmälde våldtäkt – hd.se. Frågan som uppstår är ju huruvida polisen har gripit någon, eller har de kanske inte gjort det heller. Våldtäkten ska ha ägt rum mitt på ljusa dagen, men … Läs mer
Ett utrop för det skrivna språket
Tänkte ge mig in i en språklig reflektion, som jag säkert kommer att snava mig igenom, men har ni tänkt på en sak; hur ofta utropstecken och ”fortsättningföljer”-punkter används i fel syfte? Vår ökade skrivande, framförallt i samband med kommunktion … Läs mer

