Sanningen från Surftown

I morse (27/11 2012) låg Uppsnappat nere. Det var helt dött. Jag försökte desperat gå in på servern och få liv i installationen men helt utan framgång. Efter att ha lyckats ta mig in bakvägen via FTP kunde jag se att mappen som innehåller hela sajten hade döpts om.

”uppsnappat_DISABLED_BY_SURFTOWN” är inte det vanliga namnet på min hemsidesmapp. Om ni nu trodde det. Och inte undra på att sajten inte funkade när den hade fått ett sådant namn. Jag skrev snabbt till supporten på Surftown och undrade varför de stängt ner min sajt.

Det första svaret jag fick löd (och jag citerar):

 Vi har inte stängt din blogg utan den fungerar fin fint.

Efter ett något argt mejl tillbaka till supporten där jag ifrågasatte deras agerande på morgonen och deras försök att dessutom släta över det hela och låtsas som ingenting ,fick jag ett nytt mejl från dem. Det andra svaret jag fick löd:

Vi har vid en genomgång av din server observerat, att din hemsida uppsnappat.nu använder alldeles för många resurser på servern. Faktisk använder din hemsida så många resurser, att risken finns att hela servern havererar. Vi har därför, av hänsyn till våra andra kunder varit tvungna att reagera.

Detta gjordes genom att din domänkatalog döptes om till ‘uppsnappat_DISABLED_BY_SURFTOWN’

Din hemsida skapar stora problem för serverns resurser, och vi vill därför be dig att få din webmaster att undersöka dina scripts.

Detta är väldigt allvarligt och vi ber dig därför ta hand om problemet omgående. Vi vill följa upp saken de närmsta dagarna. Om du har frågor eller funderingar, är du välkommen att kontakta oss.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte redan i morse bad mig åtgärda de här problemen. Om det nu var så allvarliga problem så borde de ju redan då ha reagerat, eller..?

För ca 5 minuter sedan fick jag följande mejl från supporten efter att jag meddelat dem att jag stängt ner en del motstridiga plug-ins och kastat en annons som länge legat längst upp till höger på sidan, men som inte funkat som den ska på ett tag. Funkade det bättre nu måntro?

Ja, vi ser inga ytterligare problem med er sida efter senaste mätningen så allt är ok igen.

Så problemet är löst och allt funkar som det ska. Till och med bättre än det ska. Nu är det betydligt mer fart på sidan än innan och inte bara det; det är mer fart på mina andra sajter också som ligger på samma server, så tydligen fanns där ett problem som nu är avvärjt genom någon av mina åtgärder, vet inte vilken.

Slutet gott, allting gott?

Ja, men man önskar ju att supporten kunde leverera lite mer sanningsenlig information redan från början nästa gång – med hopp om att det inte blir någon ”nästa gång”.

Sanningen från Surftown
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, IT&Internet, Twitter and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 svar till Sanningen från Surftown

  1. Det där hände mig när jag utvecklade för en kund för några år sedan. Surftown har tydliga problem och klarar inte av att driva en WordPress-installation på deras delade burkar. Bytte leverantör helt och hållet efter det och inga problem sen dess.

    Tycker det är helt anmärkningsvärt, som du skriver, att får noll chanser att rätta till problemet eller felsöka eventuella plugins innan de klipper linan. De kanske bör sätta upp en lista med ”använd inte dessa plugins hos oss då de innehåller dålig kod etc etc …”.

    • Anders skriver:

      Ja, det hade ju onekligen varit smidigt. Det roliga är också hur de ber mig kontakta webmaster för att påtala felet på sajten. Hallå!! Det är jag som är Webmaster och jag begriper dessutom mer än de flesta wordpress-amatöranvändare men jag står handfallen och har ingen aning om vad jag ska göra…
      Har problem med en annan sajt (renoveringstider.se) som laddar extremt långsamt och de hävdar att det inte har med deras server att göra utan med pluginsen i installationen. Men samma pluggar används på flera andra sajter jag kör utan problem… Dåligt tema, jo det kan det ju vara, men det verkar så otroligt bara. Det borde man ha läst om i så fall.
      Nåja, nu är allt uppe och rullar och det är jag glad för. Är i övrigt nöjd med Surftown och deras hantering av kundärenden genom åren. Har haft väldigt lite nertid och smidigt admingränssnitt i övrigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>