Skit i kunderna!

E24 gick idag ut med en lista över de tio företag som är sämst på att ta hand om sina kunder, dvs de som hade flest klagomål riktade mot sig från sin nuvarande och tidigare kunder.

Listan såg ut så här:

  1. SJ
  2. Ryan Air
  3. Försäkringskassan
  4. TeliaSonera
  5. ComHem
  6. Viasat
  7. Eon
  8. Fortum
  9. Tele2
  10. Lidl

Inte helt förvånande hamnade SJ i topp, och de har väl de två senaste vintrarna att tacka för det gissar jag, även om de redan innan dess var kända för dålig service och tidtabeller som aldrig hölls.

Man ser ju också att de flesta av företagen är de ledande i sin bransch vilket givetvis ger sämre statistik eftersom de ju defacto har fler kunder än deras konkurrenter och därmed gissningsvis även fler missnöjda kunder, till antalet räknat.

Att Lidl ligger med handlar nog bara om att de helt enkelt är värdelösa, vilket givetvis är min högst personliga åsikt, och detta har jag skrivit om tidigare (1) (2). Men de är ju inte direkt ledande menar jag.

Jag blev lite förvånad över att Försäkringskassan låg med på listan eftersom jag inte uppfattar dem som ett företag i den bemärkelsen. Det är mer av en ”myndighet” tycker jag. Och i så fall tror jag även att Kronofogdens kunder tillhör de rätt så missnöjda…! (humor!)

Och att Ryan Air ligger med förstår jag inte alls. De är ju bara kreativa!

ICA, IKEA och Länsförsäkringar låg i topp på den motsatta listan, dvs de som vet vad kundvård betyder och lägger ner stor energi på att behålla sina kunder.

Skit i kunderna!
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, Samhälle and tagged , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>