Sluta aldrig klaga

Jag förundras och fascineras av hur timida vi svenskar är överlag. Det finns givetvis undantag men i det stora hela ler vi och säger tack oavsett vad som kastas i ansiktet på oss. Varför är det så?? Varför är vi så nöjda med allt i våra liv och varför gnäller vi inte, lite mer högljutt, när saker och ting faktiskt inte är det.

Jag är – som ni som läser den här bloggen mer frekvent redan vet – inte av den typen som jag beskriver ovan. Jag klagar rätt högljutt när saker och ting inte är som de ska. Ni vet de där små sakerna i livet som kanske inte spelar någon större roll, men som ändå irriterar.

Men oftast brukar jag inte bara gnälla här på bloggen. Här skriver jag bara av mig. Jag brukar nämligen även framföra mina åsikter till dem som förtjänar dem. Varför är det annars någon idé med att beklaga sig, om de som står bakom problemet aldrig får höra det?

Under mina år här med Uppsnappat har jag tagit kontakt med många aktörer i många olika ärenden. Jag har pratat med ägaren till de fyra McDonald’s i Helsingborg, kundtjänsten för Fonus, GD för Posten, Hotellet i Ronneby Brunnspark, markandschefen för HomeShop etc.

Listan kan bli lång.

När ni läser mina gnäll här på Uppsnappat så kan ni ju ha i åtanke att jag antagligen fört frågan vidare upp till ansvariga inom den nämnda verksamheten. I vissa fall återger jag dessa dialoger, som när HomeShop ville svära sig fria från den falska marknadsföringen och i min kontakt med McD. Men oftast får jag så bra dialoger med de jag ”hackar” på, så att jag känner att ärendet liksom blir avslutat, som exemplet med Fonus som bad om ursäkt för en illa utformad annons. Jag har därmed gjort mitt, fått gehör för mina åsikter och kanske till och med fått till en förändring, som i fallet med Kullaflyg, som såg över sin konsumtion av plastglas och nu har ersatt dessa med ett miljöalternativ.  I och med en sådan respons kan jag lägga frågan bakom mig.

Jag vill uppmana alla som läser detta att reagera oftare. Att oftare beklaga sig när något är fel. Att mer sällan bara bli sittande, irriterad. Och jag ska lämna er med ett gott råd; när ni har synpunkter på en verksamhet så ska ni ALLTID ta upp det med det absolut högsta hönset, hur liten petitess det än handlar om. Det är först då 1) det blir någon ändring 2) du får gehör för dina idéer och 3) du kan förvänta dig ett ‘tack’ tillbaka. Så ta alltid problemet så högt upp du bara kan i hierarkin, och sluta aldrig reagera på omgivningen. Det är genom det som vår värld blir bättre, och så länge man ger konstruktiv kritik kan den bli mycket bättre!

Sluta aldrig klaga
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
This entry was posted in Facebook, ilandsproblem, Samhälle, Twitter and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>